تجربه یک رانندگی بی نهایت در Test Drive Unlimited Solar Crown

  • توسط: admin


اگر به‌طور کاملا ناگهانی مقابل من ظاهر شوید و از من بپرسید که بازی‌های ریسینگ مورد علاقه‌ام را نام ببرم، اول از همه قطعا نام Burnout را بر زبان می‌آورم و سپس چند نسخه از Need for Speed و Forza و نهایتا Midnight Club Los Angeles و Split/Second را لیست می‌کنم. احتمالا در آن لحظه با خودم می‌گویم که آقا عالی، تمام بازی‌های ماشین‌سواری مورد علاقه‌ام را نام بردم. اما کافیست حدود نیم ساعت بگذرد تا دو زاری‌ام بیفتد که دو بازی بسیار مهم را فراموش کردم: Test Drive Unlimited و Test Drive Unlimited 2. اما حالا Test Drive Unlimited Solar Crown جدیدترین نسخه سری منتشر شده. با بررسی ویجیاتو همراه باشید.

ناشر بازی:

Nacon

سازنده بازی:
Kylotonn

اگر این بازی‌ها را تجربه کرده باشید، کاملا می‌دانید که آن‌ها چقدر انقلابی بودند و چقدر کم‌تر از لیاقتشان درباره‌شان صحبت می‌شود. اما اگر با آن‌ها آشنا نیستید، بگذارید بگویم که TDU شاید پایه‌گذار سبکی از بازی‌های ریسینگ باشد که بعدا توسط عناوین Forza Horizon و The Crew به تکامل رسید. TDU در جزیره اوآهو واقع در هاوایی جریان داشت و سازندگان آن، یعنی Eden Games، تصمیم گرفتند که این جزیره را در مقیاس 1:1 برای بازی بازسازی کنند. بله، کل یک جزیره واقعی برای بازی بازسازی شده بود. بله، تمام این مپ حتی برای نسخه PSP بازی نیز ساخته شده بود. بله، این مپ از جمع تمام مپ‌های مجموعه فورتزا هورایزن روی هم بزرگ‌تر است! تازه در نظر داشته باشید که TDU 2 نه‌تنها شامل کل مپ اوآهو، بلکه علاوه بر آن شامل جزیره ایبیزا واقع در شرق اسپانیا هم می‌شد. آن هم مجددا در مقیاس 1:1!

اما دو بازی تست درایو آنلیمیتد صرفا بازی‌های ریسینگ جهان بازی نبودند که در جزایر بزرگ جریان داشتند. آن‌ها فانتزی یک زندگی فوق مرفه و به اصطلاح لاکچری را برایتان شبیه‌سازی می‌کردند. شما در این بازی‌ها یک ماشین را کنترل نمی‌کردید، بلکه شخصیتی را هدایت می‌کردید که وارد یک جزیره تفریحی می‌شود، به لباس‌فروشی‌های گران قیمت می‌رود تا یک استایل شیک برای خود بسازد، به نمایشگاه‌های  ماشین می‌رود تا فراری یا لامبورگینی مورد علاقه خود را پیدا کند و آن ماشین را با شخصی‌سازی‌های خاص خودش تحویل بگیرد، به املاکی می‌رود تا مالک ویلاهای لوکس و شکیل شود و بین راه خود با سایر مرفهان بی‌درد مشابه خودش مسابقه می‌دهد تا پول بیشتری برای گسترش رفاه بی‌انتهای خود به دست آورد. شاید حتی از جهاتی بتوان این بازی را پایه‌گذار المان‌های گیم پلی GTA Online دانست!

تمام این مقدمه در این راستا چیده شد که تصویری از علت خاص بودن مجموعه Test Drive Unlimited و اینکه چرا امثال Forza Horizon نمی‌توانند یک جایگزین کامل برای آن باشند داشته باشید. پس طبیعتا وقتی در سال 2020 کمپانی Nacon نسخه جدیدی از این مجموعه را معرفی کرد، حداقل یک سال به عمر طرفداران این مجموعه اضافه شد. این بازی با نام Test Drive Unlimited Solar Crown توسط استودیو Kylotonn یا KT Racing ساخته شده است که با سابقه کار روی بازی‌های WRC و Isle of Man TT، سابقه جالب توجهی در ساخت بازی‌های ریسینگ دارد. این بازی بعد از تاخیرهای فراوان بالاخره منتشر شد، اما متاسفانه نتیجه نهایی کمی بحث‌برانگیزتر از این‌هاست که بخواهم آن را به شما پیشنهاد کنم. یا حداقل در این لحظه پیشنهاد کنم.

سومین بازی از TDU این بار شما را به جزیره هنگ کنگ می‌برد تا وارد مسابقات تاج شمسی یا همان Solar Crown شوید. همین حالا جا دارد بگویم که Test Drive Unlimited Solar Crown در طراحی بصری خود، چند قدمی وارد مرز سبک‌های آینده‌نگرانه و علمی-تخیلی شده که….. عجیب است. نه لزوما خوب یا بد، بلکه صرفا عجیب. مثلا همان ابتدای بازی شما سوار یک پهباد می‌شوید تا به هتلتان سفر کنید. یا مثلا، شما یک لنز هوشمند به نام Alyss روی چشمانتان قرار می‌دهید که نقش دستیار شخصی شما را دارد. راستش توقع نداشتم که یک هوش مصنوعی همچون Jarvis در یک Test Drive مرا همراهی کند.

بگذریم، شما ابتدا برای دست‌گرمی یک لامبورگینی هوراکان در اختیار می‌گیرید و بعد از مدت کوتاهی، باید از بین یک آلپاین A110، یک فورد ماستنگ جی‌تی و یک نیسان 370Z ماشین ابتدایی خود را انتخاب کنید. از حالا به بعد شما هستید و هنگ کنگی که مطابق بازی‌های قبلی، در مقیاس 1:1 نسبت به واقعیت بازسازی شده است. شاید حالا وقت خوبی باشد که به ناکامی‌های فنی بازی بپردازم چون قرار است شدیدا تجربه شما را تحت تاثیر قرار دهند.

اول از همه، راندمان فنی بازی به هیچ عنوان قابل قبول نیست. Test Drive Unlimited Solar Crown از لحاظ بصری وجهه‌ای معمولی رو به خوب دارد، اما در ازایش سیستم قدرتمندی از شما می‌خواهد و اکثر گیمرها هم احتمالا قادر به دریافت تعادل خوبی از گرافیک و فریم ریت نخواهند بود. برای مثال من با یک RTX 3070 و پردازنده i5-12600K و 32 گیگابایت رم بازی را تجربه کردم. بازی در رزولوشن 1440p حتی روی تنظیمات مدیوم نیز نمی‌توانست بدون یک آپ‌اسکیلر همچون DLSS به 60 فریم ثابت برسد. بنده در نهایت با تنظیماتی مخلوط از High و Medium و DLSS Quality برای خود یک تجربه بصری نسبتا خوب به همراه فریم ریتی که بین 50 تا 60 متغیر بود درست کردم، اما در کل این موردیست که به شدت جای کار دارد و در حال حاضر اصلا توجیه‌پذیر نیست.

مورد دوم این است که بازی نیاز به اتصال دائم به اینترنت دارد. خبر بد برای گیمرهای ایرانی این است که در حال حاضر تنها با ابزارهای تغییر آی‌پی می‌توانید به سرورهای بازی وصل شوید و حتی DNSهای معروف نیز به کمکتان نخواهند آمد. خبر بد برای تمام گیمرهای دنیا این است که سرورهای بازی، حتی بعد از بهبودهای گسترده نسبت به انتشار اولیه، همچنان پایداری کاملی ندارند. همچنان ممکن است هنگام خرید ماشین یا ارتقا آن‌ها، ناگهان از لابی خود بیرون انداخته شوید و در این حالت با اینکه بازی به طور کل بسته نمی‌شود، اما در ذخیره‌سازی پیشرفتتان و انجام تراکنش‌های مالی‌تان اختلال ایجاد می‌کند. نکته اینجاست که بازی اصلا نیاز به اتصال دائمی خود را توجیه نمی‌کند. در هر لابی نهایتا هشت بازیکن در مپ می‌توانند حضور داشته باشند و تا جایی که فهمیدم، حتی کراس پلی هم وجود ندارد. در نتیجه هر بار که وارد بازی می‌شوید، معمولا نهایتا دو یا سه نفر دیگر غیر از خودتان در لابی حضور دارند. به عبارت دیگر، این بازی اصلا نمی‌تواند برای توجیه دائم آنلاین بودن خود ادعا کند که یک MMO است. در نظر داشته باشید که عنوانی همچون فورتزا هورایزن به‌صورت آفلاین هم قابل بازی است و حتی دو نسخه جدیدتر The Crew نیز قرار است حالت آفلاین دریافت کنند. باز هم در نظر داشته باشید که حتی دو نسخه قبلی TDU نیز علی‌رغم تمرکز زیادشان روی المان‌های اجتماعی آنلاین، همچنان به‌صورت آفلاین و تک‌نفره قابل بازی بودند و تجربه بسیار خوبی هم ارائه می‌دادند. به‌عبارت دیگر، دائم آنلاین بودن Solar Crown به هیچ شکلی قابل قبول نیست.

در هر صورت، همچون هر ریسینگ جهان باز دیگری، اکنون وقت گشت و گذار در مپ بازی و شرکت در مسابقات مختلف است که طبیعتا به واسطه ماشین و رانندگی شما اتفاق می‌افتند. جا دارد بگویم که سازندگان در طراحی ماشین‌های بازی واقعا عالی عمل کرده‌اند. لیست ماشین‌های Test Drive Unlimited Solar Crown چندان طولانی نیست و در کل شامل کمی بیش از ۱۰۰ عدد می‌شود، اما در عوض واضح است که روی طراحی هر کدام از آن‌ها واقعا وقت گذاشته شده است. هر ماشین حس منحصر بفرد خود را دارد و فیزیک و هندلینگ هر ماشین به شکل دقیق و لذت‌بخشی طراحی شده است. جا دارد از تیم طراحی صدای KT هم تشکر ویژه‌ای داشتم باشم، چون صداگذاری ماشین‌ها، از صدای موتور گرفته تا تعویض دنده و حتی بک‌فایر زدن، واقعا فوق‌العاده انجام شده است. TDU Solar Crown در این زمینه نه‌تنها دست کمی از فورتزا هورایزن و کرو ندارد، بلکه شاید حتی از آن‌ها هم بهتر عمل می‌کند.

از طرف دیگر، طراحی نقشه هنگ کنگ خوب و دقیق انجام شده است و از رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌های این جزیره قطعا لذت خواهید برد. همین مسئله درباره مسیرهای مسابقات هم صدق می‌کند و TDU Solar Crown در این زمینه هیچگاه پایین‌تر از استاندارد هم ظاهر نمی‌شود. تا بحث از مسابقات است، باید مسئله‌ای صحبت کرد که منجر به دودستگی میان طرفداران شده است: هوش مصنوعی.

تست درایو جدید به شما اجازه نمی‌دهد که سختی هوش مصنوعی را تعیین کنید. در عوض، عملکرد رقبای شما بسته به سطح بازی شما و نتایجی که در مسابقات به‌دست می‌آورید به مرور کاهش یا افزایش پیدا می‌کند. نکته اینجاست که وقتی به بالاترین سطح هوش مصنوعی یعنی Expert می‌رسید، رقبای شما هم واقعا قدرتمندتر می‌شوند و قرار نیست نقش توسری‌خورِ بازیکن را پیدا کنند. همچنین هوش مصنوعی بعضا می‌تواند رفتار خشنی هم داشته باشد و ممکن است ماشین‌های حریف به شکلی در ظاهر عامدانه خود را به شما بکوبند. در نتیجه، برخی از بازیکنان معتقدند که AI بازی بیش از حد چالش‌برانگیز است. شخصا مخالفم؛ هرچند که به‌نظرم اول شدن در مسابقات سخت‌تر از بازی‌های ریسینگ است، اما در نهایت این امر کاملا قابل انجام است و با مقداری دقت در پیچ‌ها می‌توانید پیروز شوید. تازه، از هوش مصنوعی خطا کردن هم برمی‌آید. بعضا می‌توانید ماشین‌های رقیب را ببینید که با کوباندن خود به یکدیگر، خود را به پایین دره پرتاب کرده‌اند یا به علت سخت بودن هندلینگ ماشینشان، در پیچ‌ها ضعیف عمل می‌کنند.

با این حال در بحث هوش مصنوعی مقابل بازیکن، یک عامل مهم وجود دارد که می‌تواند تعادل کفه‌های ترازو را بر هم زند و آن هم وجود ماشین‌هاییست که به وضوح از هم‌رده‌های خود بهترند. ماشین‌های TDU Solar Crown به پنج دسته ماشین‌های روزمره (Daily Driver)، آفرود، جی‌تی (Grand Tourer)، سوپرکار و هایپرکار تقسیم می‌شوند، و تقریبا در هر دسته یک ماشین بسیار قدرتمند وجود دارد. برای مثال در رده ماشین‌های روزمره در حال حاضر آئودی TT RS بهترین انتخاب شماست. در میان ماشین‌های جی‌تی، پورشه تایکان خوش می‌درخشد. اما این مسئله به شدت در مورد ماشین‌های آفرود صدق می‌کند. در میان امثال پورشه کاین و فورد F-150 و آئودی Q7، یک باگی به نام Sientero Reinita وجود دارد که اتفاقا تنها ماشین غیرواقعی بازی است. شتاب و سرعت این باگی در حدی از هم‌رده‌های خود بهتر است که اگر هندلینگ آن کمی نامتعارف نبود، استفاده از آن را رسما و شرعا یک تقلب می‌نامیدم. اتفاقی که در این راستا می‌افتد این است که وقتی هوش مصنوعی با استفاده از این ماشین‌ها از شما جلو بزند، کار برای گرفتن او سخت می‌شود. اما وقتی شما سوار این ماشین‌ها باشید، اکثر حریف‌ها مقابلتان حرف چندانی برای گفتن نخواهند داشت.

در کل Test Drive Unlimited Solar Crown از برخی جوانب می‌تواند همان چیزی باشد که برخی از هواداران بازی‌های ریسینگ می‌خواهند. نه‌تنها مسابقات چالش‌برانگیزترند، بلکه سیستم پیشرفت بازی هم ساختاری خطی دارد. بر خلاف فورتزا هورایزن قرار نیست از همان دقایق اول در دریایی از سوپر اسپرت‌ها غرق شوید، بلکه باید کارتان را با یک ماشین روزمره شروع کنید و با مسابقه دادن، به مرور پول و XP کافی برای خرید ماشین‌های بهتر و ارتقای آن‌ها را دریافت کنید. نکته اینجاست که حدودا تا ۲۰ لول اول بازی، مقدار پول و تجربه‌ای که به دست می‌آورید کاملا منطقی است و یک روند معقول و طبیعی را طی خواهید کرد. اما از این نقطه به بعد، با یک جهش شدید در قیمت ماشین‌ها مواجه می‌شوید و از اینجاست که دیگر توازن دخل و خرجتان به هم می‌خورد. از آنجایی هم که امکان فروش ماشین‌هایتان وجود ندارد، مجبور می‌شوید مسابقات پیشین را بارها و بارها تکرار کنید تا بتوانید پول کافی برای خریدتان را به دست آورید. و از اینجاست که باید به کمبودها و طراحی‌های عجیب بازی بپردازیم که متاسفانه سایه بزرگی روی بازی انداخته‌اند.

برای مثال مسابقات بازی را در نظر داشته باشید. با ورود به هر مسابقه، ابتدا یک شمارش معکوس دو دقیقه‌ای مواجه می‌شوید تا مسابقه با بازیکنان واقعی پر شود. در این میان می‌توانید کارهایی همچون تعویض ماشین و تیونینگ آن را انجام دهید. اما نکته اینجاست که در ۹۹% مواقع هیچ بازیکنی قرار نیست وارد مسابقه شما شود. پس به‌تنهایی وارد مسابقه می‌شوید. اما باز هم بازی این مسابقه را به عنوان یک تجربه آنلاین در نظر می‌گیرد، چون نه‌تنها نمی‌توانید بازی را متوقف کنید، بلکه حتی گزینه ریستارت هم ندارید. شما باید از مسابقه خارج شوید، دوباره از طریق مپ وارد آن شوید، وارد لابی دو دقیقه‌ای شوید و سپس دوباره مسابقه را آغاز کنید. خب، چرا؟ چه بخشی از این سیستم قرار است تجربه بازیکن را بهبود بخشد؟

اما مسئله‌ای که به نظرم ضربه حتی کشنده‌تری به بازی می‌زند این است که به عنوان یک نسخه مدرن از مجموعه TDU، این بازی روح ندارد، یا به قولی انگار روی آن سس نزده‌اند. هنگ کنگ با جزئیات زیادی بازسازی شده است، اما به شدت خلوت و خالی از جمعیت است و اصلا حس یک شهر زنده و مدرن به شما نمی‌دهد. بر خلاف بازی‌های قبلی نه خبری از املاکی و خرید خانه است، نه آزمون‌های رانندگی و نه لباس‌فروشی‌های مستقل. از طرفی در بازی‌‎های قبلی ما فقط مسابقه نمی‌دادیم، بلکه ماموریت‌هایی هم داشتیم که صرفا راجع به رانندگی در موقعیت‌های مختلف بودند. از آن‌ها هم خبری در Solar Crown نیست. 

به‌عنوان یک بازی ریسینگ که در یک جزیره آسیایی جریان دارد، طبیعتا آدم انتظار دارد که ماشین‌های آسیایی زیادی در آن وجود داشته باشند. اما Test Drive Unlimited Solar Crown فقط دو نیسان برایتان فراهم کرده است: یک 370Z و یک GT-R. برندهای چینی و کره‌ای به هر دلیلی در بازی حضور ندارند، اما حداقل جا نداشت که شاهد چند تویوتا/لکسوس، هوندا، مزدا، میتسوبیشی یا سوبارو در بازی باشیم؟ چون در حال حاضر نه‌تنها بازیکنان، بلکه حتی NPCهای رهگذر هم همگی سوار ماشین‌های اروپایی و آمریکایی هستند. در نتیجه بازی نه‌تنها این مسئله منجر به کمبود ماشین برای بازیکن می‌شود، بلکه حس و حال زندگی در هنگ کنگ هم از بین می‌برد.

بازی Test Drive Unlimited Solar Crown در هسته‌ای‌ترین عنصر خود، یعنی حس رانندگی، واقعا موفق عمل کرده است و نه‌تنها یک ارتقا بزرگ نسبت به بازی‌های پیشین مجموعه محسوب می‌شود، بلکه شاید حتی از رقبای مدرن خود هم بهتر باشد. از طرفی دیگر مسابقات بازی هم جذاب و لذت بخش هستند. به همین دلایل در نهایت نمی‌توان Solar Crown را یک بازی بد دانست. اما متاسفانه کمبودهای بازی به قدری زیاد و مشهود هستند که هرچقدر هم بخواهید با بازی مهربان و بخشنده باشید، باز هم نمی‌توانید از وجودشان چشم‌پوشی کنید. این موارد، از وضعیت فنی بازی گرفته تا نیاز بی‌دلیل به دائم آنلاین بودن و عدم حضور بسیاری از عناصر کلاسیک TDU، همگی باعث شده‌اند که TDU Solar Crown در این لحظه یک تجربه ناامیدکننده برای طرفداران باشد.

چرا می‌گویم در این لحظه؟ چون سازندگان یک برنامه پشتیبانی طولانی‌مدت برای بازی در نظر گرفته‌اند و انصافا تمام نواقص بازی چیزهایی هستند که با به‌روزرسانی قابل جبران هستند. استودیو KT تایید کرده است که به‌زودی جزیره ایبیزا در بازی قرار خواهد گرفت تا همانند TDU2 شاهد دو نقشه در بازی باشیم. موارد دیگری همچون حالت آفلاین و بازگشت املاک هم از چیزهای دیگری هستند که KT کار روی آن‌ها را اعلام کرده است. اگر پشتیبانی بازی به شکلی زودهنگام قطع نشود، قطعا Test Drive Unlimited Solar Crown در یکی دو سال آینده بازی به مراتب بهتری خواهد بود. اما در حال حاضر؟ برای عمده گیمرها پیشنهاد می‌کنم که صبر کنید. بگذارید تاج شمسی بیشتر بپزد.

بررسی این بازی با توجه به کد ارسالی ناشر (نیکان) روی PC انجام شده است.

می‌خرمش…

اگر به شدت تشنه یک Test Drive هستید و از سایر ریسینگ‌های جهان باز خسته شده‌اید، این بازی را امتحان کنید. اما انتظارات معقولی از آن داشته باشید و بدانید که بازی تا حالت ایده‌آلش یکی دو سال فاصله دارد.

نمی‌خرمش…

در حال حاضر TDU Solar Crown بیش از حد نقص و کمبود دارد که بتواند مقابل رقبایش بدرخشد. اکثر گیمرها بهتر است فعلا منتظر بهبود یافتن بازی و افزایش محتوایش باشند.

60

امتیاز ویجیاتو

بازی Test Drive Unlimited Solar Crown در ارائه یک تجربه رانندگیِ لذت‌بخش موفق عمل می‌کند. اما وضعیت فنی نامطلوب، نیاز به اتصال دائمی اینترنت و فقدان عناصر کلاسیکی که بازی‌های قبلی مجموعه را دوست‌داشتنی می‌کردند، جلوی درخشش این بازی را می‌گیرند. یکی دو سال دیگر سراغ این بازی بیایید!

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید