تجربه‌ی اصیل و لذیذ؛ نان دیگی

  • توسط: admin


نان دیگی یکی از نان‌های اصیل و خوشمزه ایرانی است. همان‌طور که از نامش مشخص است این نان در دیگ پخته می‌شود. نان دیگی به روش‌های مختلف و در اندازه‌های متفاوتی تهیه می‌شود. نان دیگی بافتی بسیار نرم و طعمی منحصر به فرد دارد. اگر علاقه‌مند به چشیدن طعم‌های جدید هستید به شما توصیه می‌کنیم که از امتحان کردن این نان غافل نشوید. در این مقاله از مجله اینترنتی اکالا، طرز تهیه نان دیگی را به صورت مرحله به مرحله به همراه تمام نکات مهمی که در تهیه آن باید بدانید را آموزش خواهیم داد.
 

مواد لازم جهت تهیه نان دیگی

برای تهیه نان دیگی به مواد زیر نیاز دارید:

آرد سفید۳ پیمانهشکر۳ قاشق غذاخوریخمیرمایه فوری۱ قاشق چای‌خوریآب ولرم۱ پیمانهروغن مایع۱/۴ پیمانهنمک۱ قاشق چای‌خوریکنجد یا سیاه‌دانهبه مقدار دلخواه

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

طرز تهیه نان دیگی

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه و استراحت خمیر ۱-۲ ساعت و مدت زمان انتظار تا تهیه نهایی این نان ۲۵-۳۵ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده ای می‌توانید مقدار مواد را افزایش دهید و در حجم های بیشتری این نان های جذاب را تهیه کنید. درجه سختی تهیه این نان در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مرحله اول: آماده سازی خمیر مایه

شکر و خمیرمایه را در ظرف مناسبی بریزید و با هم مخلوط کنید. آب ولرم را به ترکیب درون ظرف اضافه کنید و روی ظرف را بپوشانید. توجه داشته باشید که دمای آب ولرم برای فعال شدن خمیر مایه بسیار مهم است. به هیچ عنوان از آب خیلی سرد یا خیلی گرم استفاده نکنید؛ زیرا باعث می‌شود خمیرمایه فعال نشود، در نتیجه نان شما حجیم نمی‌شود و بافت سنگین و خشکی به خود می‌گیرد. ۵-۱۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا خمیرمایه فعال شود.

در تهیه این نان بهتر است از خمیرمایه فوری استفاده کنید و پیش از مصرف مطمئن شوید که تاریخ مصرف آن نگذشته باشد. خمیر مایه که تازه نباشد یا تاریخ مصرفش گذشته باشد عمل نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: نان لواش خانگی را مانند نانوایی‌ها بپزید

مرحله دوم: آماده سازی و افزودن مواد خشک

آرد را ۱-۲ مرتبه الک کنید تا ناخالصی هایش گرفته شود. نمک را به آرد الک شده اضافه کنید و در حد مخلوط شدن به هم زنید. ترکیب مواد خشک را به مخلوطی که در مرحله قبل آماده کردید اضافه کنید و مواد را به هم زنید.

مرحله سوم: افزودن روغن مایع

روغن مایع را به مخلوط فوق اضافه کنید. خمیر را به خوبی ۵-۱۰ دقیقه‌ای ورز دهید تا بافت نان نرم و کشسان شود.

اگر همزن برقی در دسترس دارید می‌توانید برای ورز دادن خمیر پره‌هایی خمیر زن را به همزن متصل کنید و خمیر را چند دقیقه‌ای ورز دهید.

مرحله چهارم: استراحت دادن خمیر

زمانی که خمیر به بافت نرم و لطیفی رسید زمان استراحت دادن خمیر است. با کمک براش و کمی روغن یک کاسه بزرگ را چرب کنید و خمیر را داخل آن قرار دهید. روی کاسه را با یک پارچه تمیز بپوشانید و آن را در جای گرم به مدت ۱-۲ ساعت قرار دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله پنجم: انتقال خمیر به دیگ پخت و افزودن کنجد

در این بازه زمانی فر را با دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. یک قابلمه چدنی یا تابه چدنی را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. از قابلمه یا تابه چدنی استفاده کنید تا حرارت به طور یکنواخت به نان‌ها برسد. پس از استراحت و حجیم شدن خمیر را از ظرف خارج کنید و روی میز کار کمی ورز دهید تا پف خمیر گرفته شود. خمیر را به شکل یک توپ درآورید و روی آن را با کنجد یا سیاه‌دانه تزیین کنید. خمیر‌ را داخل قابلمه داغ قرار دهید و درب آن را ببندید.

برای تهیه نان‌های کوچک‌تر، می‌توانید خمیر را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و در کنار هم در قابلمه بچینید. شما در این مرحله می‌توانید روی خمیر نان، ادویه‌های دلخواه مانند زیره، رازیانه یا پاپریکا نیز بریزید. برای تهیه نان‌های مغزدار، نیز کافی است در همین مرحله وسط خمیر از مواد دلخواه مانند پنیر، سبزیجات یا گوشت پر کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان کروسان، صبحانه خوشمزه فرانسوی

مرحله ششم: پخت نان

قابلمه حاوی نان دیگی را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا نان‌ها پخته شوند. دمای فر و مدت زمان پخت ممکن است بسته به نوع فر و ضخامت نان‌ها متفاوت باشد. برای اینکه نان‌ها طلایی‌تر شوند، می‌توانید در چند دقیقه آخر پخت، گریل فر را روشن کنید.

مرحله هفتم: خنک کردن و برش زدن نان

بعد از پخت، نان‌ها را از قابلمه خارج کرده و روی توری سیمی قرار دهید تا خنک شوند سپس نان را برش بزنید.

این نان را با هر نوع غذایی، از جمله صبحانه، ناهار و شام می‌توانید سرو کنید.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و شما نیز طبق روش ساده و کامل فوق این نان‌های جذاب را تهیه و در کنار عزیزانتان میل کنید. اگر شما نیز در تهیه نان دیگی از ترفندهایی استفاده می‌کنید که موجب بافت و طعم بهتر نان می‌شود خوشحال می‌شویم که آن نکات را در بخش نظرات با ما و سایر دوستان علاقه‌مند به اشتراک گذارید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید