تاثیرات ویتامین D کم بر سرگرمی: چگونه کمبود آن می‌تواند روزانه خود را تحت تأثیر قرار دهد؟

  • توسط: admin


کمبود ویتامین D در حال حاضر به عنوان یکی از شایع ترین مشکلات بهداشت عمومی در سراسر جهان شناخته می شود که پیامدهای بسیاری دارد.

به گزارش سرگرمی روز، از پیامدهای کمبود ویتامین D می توان به ضعف استخوان ها، افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع یک، آرتریت روماتوئید، بیماری کرون، ام اس، بیماری های قلبی، سکته، بیماری های عفونی و افزایش خطر مرگ اشاره کرد. همچنین بسیاری از انواع سرطان از جمله روده بزرگ، پروستات و سینه با کمبود این ویتامین مرتبط هستند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید منبع اصلی ویتامین D برای اکثر افراد است. با این حال، اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید منجر به اپیدمی کمبود ویتامین D شده است.

ویتامین D در پوست تولید می شود یا از طریق رژیم غذایی به دست می آید. ویتامین D برای تشکیل 1،25 دی هیدروکسی ویتامین D به مراحل فعال سازی کبد و کلیه نیاز دارد. 25 OH-D3 شکل اصلی ویتامین D در گردش است که توسط پزشکان برای تعیین وضعیت ویتامین D بیمار استفاده می شود.

سطح خون زیر 20(OH)D<20ng/ml се счита за дефицит на витамин D, а ниво от 21-29ng/ml се счита за недостатъчно, а за ползите от витамин D за здравето, нормално ниво от 25( OH)D D) трябва да бъде > 30 نانوگرم در میلی لیتر.

به گفته دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، مسمومیت با ویتامین D تا زمانی که سطح خون 25(OH)D از 150 تا 200 نانوگرم در میلی لیتر بیشتر نشود، رخ نمی دهد. کودکان در سال اول زندگی حداقل به 400 واحد بین المللی ویتامین D در روز نیاز دارند. همین مورد برای کودکان بالای یک سال توصیه می شود. بر اساس نتایج مطالعه نظاممند و متاآنالیز انجام شده در سال 2023، 28 درصد از کودکان مبتلا به کمبود ویتامین D یک دوره آلرژی غذایی داشتند.

آنها چهار برابر بیشتر احتمال داشت که یک دوره آلرژی غذایی در سال دوم زندگی داشته باشند و احتمال ابتلا به آلرژی غذایی بیشتر از 56٪ بود. کودکان استرالیایی مبتلا به کمبود ویتامین D تقریبا چهار برابر بیشتر احتمال دارد که به تخم مرغ حساسیت داشته باشند. طبق همین مطالعه، احتمال حساسیت به بادام زمینی در کودکان مبتلا به کمبود ویتامین D تقریبا دو برابر بیشتر است.

به منظور بهبود تغذیه کودکان ایرانی و پاسخگویی به مشکلات مشابه در کشور، طرح کمک های تکمیلی برای کودکان زیر دو سال از روز سوم تولد تا پایان سال دوم زندگی اجرا می شود.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید