با این 8 قدم، دوباره از نو شروع کن!

  • توسط: admin


شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، که از زندگی کنونی و شرایط موجود خود خسته شده و به یک شروع تازه فکر کرده باشید. اما تغییر کردن آسان نیست. تمام ابعاد زندگی ما، آدم‌ها، شرایط، کار و تفریح و … حول خود ما، افکار و تصمیم‌هایمان می‌گردد. این شما هستید که مشخص می‌کنید چه زندگی‌ای خواهید داشت. تغییر کردن خودتان است که منجر به تغییر زندگی در هر جنبه‌ای خواهد شد. این تغییر اگرچه سخت اما شدنی است. در این مقاله از اُکالا بلاگ، می‌خواهیم قدم‌هایی را باهم مرور کنیم که به ما نشان می‌دهد چگونه باید از نو شروع کنیم.

۱) چه می‌خواهید

اولین قدم شفاف بودن با خود است. هر کدام از ما یکسری از دانسته‌ها، تجربه‌ها و توانمندی‌ها را در خود داریم که ابزار ما برای زندگی هستند. لازم است که با توجه به این داشته‌ها، تصمیم بگیریم که منظورمان از شروع تازه چیست و به چه چیزی می‌خواهیم برسیم؟ اصلا در چه جنبه‌هایی از زندگی نیاز به نو شدن را احساس می‌کنیم؟ آیا چیزی که می‌خواهیم منطقی و قابل دسترس است؟ همه اینها در صورتی مشخص خواهد شد که با خودتان شفاف و صادق باشید.

اگر چیزی می‌خواهید که در توانتان نیست، شاید وقتش باشد که برای به دست آوردن ابزارهای جدید در رسیدن به هدف، شروع کنید.

۲) وضعیت فعلی را بسنجید

وقتی از نقشه استفاده می‌کنیم، ابتدا لازم است بدانیم در کجا قرار داریم و بعد مسیر را تعیین کنیم. سنجیدن وضع فعلی نیز چنین حالتی دارد. شما باید ببینید امروز چگونه اید، چه اتفاقاتی می‌افتد که زندگی یا بخشی از آن، برای شما ناخوشایند و خسته کننده شده است؟ به ارزیابی خودتان و مسیری که تا به امروز طی کرده‌اید بپردازید. چگونه به اینجا رسیدید و پیروزی‌ها و شکست‌ها تا اینجا چگونه بوده است. آیا به چیزی که می‌خواستید یا می‌خواهید نزدیک هستید؟ این سنجش باعث می‌شود نقشه راه را درست تر و با دقت تر بدانیم و در مسیر درست حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید: چطور قاطعانه “نه” بگوییم؟ ۱۱ راهکار موثر برای “نه” گفتن!

۳) ارزش‌ها و اهدافتان را مرور کنید

وقتی از شروع دوباره حرف می‌زنیم معمولا اهداف روشنی در سرمان داریم. می‌دانیم که مثلا می‌خواهم فلان کار را شروع کنم، یا فلان مسئله را حل کنم و به نقطه خاصی برسم. با حدس و گمان و در ابهام پیش رفتن، قطعا متوقف خواهد شد. چون نمی‌دانید باید به کدام سمت بروید.

چگونه این اهداف را بهتر ببینیم؟ با دیدن ارزش‌هایمان. ارزش‌ها شبیه جهت حرکت هستند. مثلا من در راستای یافتن استقلال مالی، توانمندی در کاری مشخص با درآمد مشخص را هدف می‌نامم. یا در راستای حمایت از خانواده، هدفم را صمیمیت بیشتر با فرزندانم تعیین می‌کنم. پس بخاطر ارزش‌هایم، به سمت هدف می‌روم و این کار بسیار مفرح و انگیزه‌بخش خواهد بود. در واقع باید بدانید که چرا این اهداف را تعیین کرده‌اید و ارزش آنها در چیست.

۴) برنامه‌ریزی کنید

حالا که ارزش‌ها و اهداف مشخص شدند، باید برای مسیر هم برنامه‌ای داشت. در این مورد به خودتان سخت نگیرید و برای شروع برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و آسان انجام دهید. یک تقویم بردارید و برای خود مشخص کنید در چه تاریخی چه کاری انجام خواهید داد، و یا مهلت رسیدن به فلان چیز تا چه تاریخی است. اینگونه یک نقشه راه خواهید داشت و ذهنتان به صورت ناخودآگاه تلاش می‌کند که طبق آن پیش رود.

برنامه‌های خود را از قدم‌های کوتاه و آهسته شروع کرده و برای طی کردن هر مرحله از خودتان قدردانی کنید. برنامه ریزی خوب آن است که رسیدن به آن غیرممکن یا سخت نباشد. با توجه به شناختی که از خود دارید، سرعت برنامه ریزی شما می‌تواند متفاوت باشد. یادتان نرود که آهسته پیش رفتن بهتر از اصلا به پیش نرفتن است!

۵) الگوهای‌تان را تغییر دهید

الگوهای شما تا اینجا، شما را به همین جایی رسانده است که اکنون هستید. پس اگر از اینجا راضی نیستید و می‌خواهید از نو شروع کنید، لازم است که الگوها را تغییر دهید. اول الگوهای فکری و رفتاری خود را بشناسید. مثلا ببینید که در فلان موقعیت چالشی، چگونه فکر و رفتار می‌کنید. آن الگو اگر عوض نشود، حتما لازم است که اصلاح شود. به خودتان برگردید و ببینید از چه زمانی و به چه علتی این الگوها در شما به وجود آمده است و ناکارآمدی این الگو کجاست. بعد الگوهای جدیدی را جستجو کنید که برای شما و هدفتان متناسب است و تمرین کنید که هوشیار باشید و طبق الگوهای جدید پیش بروید.

۶) ریسک کنید

ریسک کردن بخشی از شروع است. در واقع اگر ریسک نکنید قادر نخواهید بود از نو شروع کنید. تغییرات همیشه با ترس‌هایی همراه است و شما باید برای مواجهه با آنها، آن چیزی که امروز دارید را رها کنید تا بتوانید چیزهای جدیدی به دست آورید. اگر شما یک کفش کتانی کهنه و پاره‌ای که دارید را دور نیندازید، به فکر جایگزینی آن نخواهید افتاد. اجازه دهید تا وارد دایره از دست دادن و رها کردن داشته‌های قدیمی و به درد نخور شوید. اگر آنها را می‌خواستید که نیاز به تغییر نبود، و اگر نیاز به تغییر است باید که جای خالی چیزهایی که می‌خواهید را حس کنید.

برای رسیدن به خواسته‌هایتان ریسک از دست دادن آنچه امروز دارید را به جان بخرید.

۷) دلسرد نشوید

احتمال بسیار زیادی وجود دارد که در میانه راه، از شروع مسیر خسته شوید. احساس کنید سرعتتان برای پیشروی خیلی کم است و محال است به آنچه که می‌خواهید برسید. ممکن است اطرافیان و عزیزانتان نیز شما را دلسرد کنند و بگویند بعید است که آن تغییراتی که خواستید، شدنی باشد.

یادتان باشد دلسردی، یعنی نشستن و درجا زدن و حرکت نکردن. در صورتی که مسیر شما هر چقدر هم طولانی باشد نیاز به حرکت دارد. به حرکت کردن ادامه دهید حتی اگر امیدتان کمرنگ شده است.

بیشتر بخوانید: راهکارهای غلبه بر تنبلی و کمبود انگیزه در زنان 

۸) سرزنش نکنید

خود یا دیگران را بخاطر شرایط سختی که می‌گذرانید سرزنش نکنید. سرزنش کردن تاثیری در فرایندی که طی می‌کنید نخواهد داشت، جز اینکه فضای ذهنی شما را اشغال و پر از آشفتگی می‌کند. هر چه که باعث شده امروز اینجا باشید را رها کنید. از امروز این خود شما هستید که تصمیم می‌گیرید می‌خواهید به چه نقطه‌ای برسید و برای رسیدن به آن چه کارهایی لازم است.

در صورت نیاز می‌توانید برای رهایی از سرزنش‌ها و ادامه دادن مسیر، از یک متخصص یا درمانگر کمک بگیرید.

هم ایستادن در جایی که هستید سخت است، هم شروع دوباره! هم نشستن و هیچ کاری نکردن رنج‌آور است، هم حرکت کردن و تغییر کردن. این شما هستید که نوع سختی و رنجی که می‌‌کشید را انتخاب می‌کنید. در راه چه ارزشی و برای رسیدن به اهدافی می‌توانید این سختی‌ها را تحمل کنید و حتی به رضایت و شادکامی قلبی برسید؟ جواب این سوال انگیزه شما برای شروع است.

اگر شما هم چنین تجربه‌ای داشته‌اید یا دوست دارید یک شروع جدید را تجربه کنید، چه اقدامی برای شروع نو را لازم می‌دانید؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید