از انسان‌های برتر و موفق یاد بگیرید و به بهترین نسخه خود تبدیل شوید!

  • توسط: admin


وقتی از انسان برتر صحبت می‌کنیم، عموما از افرادی سخن می‌گوییم که موفقیتی چشمگیر داشته‌اند و از انسان‌های هم مرتبه خود، فاصله بسیاری پیدا کرده اند. اما موفقیت خود یک مفهوم نسبی است و معیارهای آن بسته به فرد و جامعه متفاوت است. در دهه‌های گذشته در رسانه‌ها تبلیغات زیادی برای به وجود آوردن یک تعریف یکسان از موفقیت انجام شد، با این حال با دیدن افراد موفق می‌تواینم بفهمیم که هیچ یک از آنها راه یکسانی نرفته‌اند.

به طور کلی می توان گفت ویژگی‌ها و صفاتی وجود دارد که عموم افراد موفق و برتر از سطح معمول جامعه، همه یا بیشتر آنان را دارند. در این مقاله از اُکالا بلاگ می‌خواهیم بیشتر در مورد انسان برتر اطلاعات کسب کنیم. با ما همراه باشید.

ویژگی‌های اصلی افراد برتر نسبت به حد معمول جامعه

داشتن هدف و برنامه ریزی برای رسیدن به آن هدفتلاش کردن و داشتن پشتکار برای پیشرفت و بهبود مستمرانعطاف پذیری و توانایی سازگاری با تغییرات ناگهانیمدیریت زمان و منابع به طور موثرداشتن اعتماد به نفس و باور به توانایی‌های فردییادگیری پیوسته و مداوم و به روز نگه داشتن دانش و مهارت‌هاداشتن تفکر خلاق و نگرش مثبتتوانایی برقراری ارتباط موثر و متعادل با دیگران

در نهایت، فرد موفق کسی است که با برنامه ریزی و استمرار در اجرای آن، ممی‌تواند به اهداف خود برسد و در زندگی احساس رضایت و خشنودی داشته باشد. پس همانطور که می‌بینید برای هر کسی تعریف موفقیت (بسته به هدف) و مسیر آن متفاوت است.

در این مسیر اما چالش‌هایی وجود دارد که تقریبا در مسیر همه انسان‌ها وجود دارد و انسان برتر توانایی عبور از این چالش‌ها را خواهد داشت.

توانمندی‌های مورد نیاز انسان‌های برتر و موفق

در ادامه می‌خوانیم که در مسیر رسیدن به اهدافتان، به چه توانمندی‌هایی نیاز دارید و چه کارهایی لازم است انجام دهید.

۱. انگیزه و اراده قوی

اگر می‌خواهید از چالش‌ها عبور کنید و تبدیل به یک انسان برتر شوید، بدانید که اولین قدم شما، داشتن انگیزه و اراده قوی است. بهتر است انگیزه شما درونی باشد تا برای رسیدن به هدف قوی باشید. این انگیزه باعث می‌شود ثبات و پشتکار داشته باشید.

۲. اعتماد به نفس و باور به خود

در زمان برخورد با موانع، انسان برتر به توانایی‌ها و قابلیت‌های خود اعتماد دارد و این اعتماد به نفس به او کمک می کند که چالش ها را پشت سر بگذارد.

بیشتر بخوانید: چگونه سوال هوشمندانه بپرسیم؟ 

۳. انعطاف پذیری و تحمل ریسک

یکی از تفاوت‌های انسان‌های برتر این است که آنها آماده پذیرش ریسک و تغییر هستند و می‌توانند به سرعت خود را با شرایط جدید وفق دهند.

۴. مدیریت زمان و سازماندهی

افراد موفق زمان خود را به خوبی مدیریت می‌کنند. در سازماندهی و برنامه ریزی توانمند و در رعایت برنامه‌ریزی‌ها منظم هستند.

۵. یادگیری پیوسته

انسان برتر برای اینکه از چالش‌ها عبور کند، از دانش و مهارتی استفاده می‌کند که همواره در حال ارتقای آن است.

۶. خلاقیت و نوآوری

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین کاری که باید برای برون رفت از چالش‌ها و عبور از موانع انجام داد، استفاده از تفکر خلاقانه و پیدا کردن و ارائه ایده های نو و کاربردی است. اگر می‌خواهید برتر باشید لازم است خلاقیت خود را پرورش دهید.

بیشتر بخوانید: گام‌های طلایی برای رهایی از کمال گرایی

۷. هوش هیجانی بالا

داشتن هوش هیجانی بالا یعنی توانایی درک و مدیریت هیجانات خود و دیگران. یعنی فرد می‌تواند درست‌ترین و بهترین واکنش را در شرایط‌ مختلف انتخاب کند.

۸. پشتکار و استقامت

برای انسان برتر بودن لازم است حتی در مواجهه با شکست، استقامت و پشتکار خود را حفظ کنید و بعد از هر زمین خوردن، بلند شده و به مسیر ادامه دهید. این کار، تفاوت شما با افراد معمولی خواهد بود.

چگونه به یک انسان برتر تبدیل شویم؟

این ویژگی ها به افراد کمک می کند تا به موفقیت های قابل توجهی در زندگی دست یابند. به طور کلی برای تبدیل شدن به یک انسان برتر، می‌توانید این راهکارها را در پیش بگیرید:

تعیین اهداف واضح و قابل دستیابی: اهداف خود را به صورت مشخص و قابل اندازه‌گیری تعریف و دنبال کنید. این به شما کمک می‌کند تا برای اهداف خود برنامه ریزی کرده و بر روی هدف تمرکز کنید.ایجاد عادت‌های مثبت: عادت‌هایی مانند برنامه‌ریزی، نظم در رعایت برنامه، مدیریت زمان و انضباط در جنبه‌های مختلف زندگی را در خود ایجاد کنید.کسب اعتماد به نفس: با شناخت نقاط قوت خود و تمرکز بر آنها، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. البته این به معنی اعتماد به نفس کاذب در همه امور نیست، لازم است که توانایی و نقطه قوت شما در حوزه‌ای مشخص و واقعی باشد.پذیرش چالش و احتمال شکست: از شکست نترسید و آماده پذیرش چالش‌های جدید و موقعیت‌های پیشبینی نشده باشید.تمرکز بر فرایند به جای نتیجه: به جای تمرکز بر نتیجه، بر فرایند و تلاش خود و استمرار در تلاش تمرکز کنید.استفاده از تجربه‌های قبلی: از بازخوردها و تجربه شکست‌ها برای یادگیری و بهبود استفاده کنید.داشتن شبکه ارتباطی قوی: با برقراری ارتباط با افراد برتر و الهام بخش، از تجربیات آنها بهره ببرید.

با به کارگیری این راهکارها می توانید به تدریج به یک فرد موفق و انسان برتر تبدیل شوید.

راه‌های تقویت و پرورش خلاقیت

یکی از مهمترین موضوعاتی که به آن اشاره کردیم، لزوم خلاق بودن برای انسان برتر است. همه انسان‌ها می‌توانند خلاقیت داشته باشند. در واقع خلاقیت یک توانایی ذاتی انسان است که هر انسانی می‌تواند از آن برخوردار باشد اما نیازمند پرورش است. برخی راه‌های تقویت و پرورش خلاقیت عبارتند از:

پذیرش تجربه‌های جدید: افراد خلاق کنجکاو هستند و به دنبال تجربه‌های جدید و متفاوت می‌روند. این باعث داشتن ذهن فعال و خلاق می‌شود.پرورش و تقویت تفکر واگرا: تفکر واگرا به معنی تولید ایده‌های متنوع و متفاوت است. این نوع تفکر را می‌توان با انجام فعالیت‌هایی تقویت کرد. مثل طوفان مغزی، یعنی فکر کردن مداوم و سریع به تمام راهکارهای موجود.حل مسئله به روش خلاق: تمرین کردن برای حل مسائل به روش‌های خلاقانه و نوآورانه می‌تواند به پرورش خلاقیت کمک کند.تجربه کردن و آموختن از فرایند: افراد خلاق معمولاً تجربه‌گرا هستند و از تجربه‌کردن چیزهای جدید لذت می‌برند. این تجربه‌ها پر از یادگیری‌های جدید خواهد بود و می‌تواند به ایده‌های خلاقانه منجر شود.بهره‌مندی از تشویق و حمایت: محیط‌های حمایتی و تشویق کننده خلاقیت، می‌توانند به پرورش آن در افراد کمک کنند.داشتن انگیزه و علاقه: افراد خلاق معمولاً انگیزه و علاقه زیادی به اهداف خود دارند که این امر باعث می‌شود برای رسیدن به آنها، ذهن خلاق‌شان بیشتر کار کند.

همانطور که خواندیم، انسان برتر، قابل دستیابی است. اما تعریف این انسان برای همه یکسان نیست. شما ممکن است تعریف انسان برتر را در رشد معنوی یک انسان بدانید، یا در میزان شهرت و قدرت، یا در میزان رضایتمندی او از زندگی. هیچکدام از این تعاریف درست یا غلط نیستند و تنها در ذهن هر کس برای خود او معنادار خواهد بود.

شما چه نظری درباره انسان برتر و ویژگی‌های او دارید؟ مشتاق خواندن نظرات شما هستیم.

من هستی دفتری هستم، دانش آموخته روزنامه‌نگاری، روانشناسی و علوم اعصاب شناختی. بزرگترین دغدغه من در حوزه کاری، شناخت انسان‌ها و کمک بهشون برای داشتن ذهن و روانی سالم و تواناست. در مسیرم چیزهای زیادی هم از کتاب‌ها و نظریه‌ها و هم از تجربه‌های دیگران یاد گرفتم و اینجا سعی دارم دریافت خودم از بعضی مسائل رو به زبان ساده برای شما بنویسم. امیدوارم که نوشته‌هام بتونه اندکی راهنما و کارگشا باشه.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید