آیا میدانید چه زمانی عفونت خون واقعا تبدیل به یک تهدید جدی میشود؟

  • توسط: admin


تحقیقات نشان می دهد که سپسیس می تواند فرد مبتلا را در کمتر از 12 ساعت بکشد. هنگامی که هیچ درمان یا مداخله پزشکی وجود ندارد، سپسیس یکی از علل اصلی مرگ و میر است و کشنده تر از سرطان سینه، سرطان ریه یا حمله قلبی است.

بر اساس گزارش سبز مثبت، داشتن اطلاعات مناسب برای شناخت علائم و دریافت درمان فوری می تواند یک زندگی را نجات دهد.

سپسیس چیست؟

سپسیس زمانی اتفاق می‌افتد که بدن به یک عفونت، مانند عفونت خون، بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. این زمانی است که عفونت خون خطرناک می شود. اگرچه سپسیس و عفونت جریان خون اغلب به جای یکدیگر در ادبیات غیر پزشکی استفاده می شوند، این دو اصطلاح به مفاهیم متفاوتی اشاره دارند. عفونت جریان خون وجود یک ارگانیسم بیماری زا در جریان خون است که باعث بیماری می شود.

همه عفونت ها منجر به سپسیس نمی شوند. در بسیاری از موارد، پاتوژن قبل از ایجاد پاسخ میزبان کنترل می شود و اختلال عملکرد اندام و سپسیس هرگز رخ نمی دهد. همچنین، همه موارد سپسیس به دلیل عفونت جریان خون نیست. در واقع، عفونت خون تنها باعث 25 تا 30 درصد موارد سپسیس می شود. برخی از افراد، به ویژه سالمندان بالای 65 سال و افراد مبتلا به بیماری های مزمن، بیشتر در معرض خطر سپسیس هستند.

در طی سپسیس، سیستم ایمنی شروع به حمله به بافت های داخلی می کند و باعث التهاب می شود. این التهاب می تواند منجر به آسیب اندام شود که در نیمی از موارد می تواند کشنده باشد. یکی دیگر از عارضه های شایع، تشکیل لخته های خونی است که جریان خون را به اندام های داخلی کاهش می دهد و مانع از رسیدن مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز آنها می شود.

مراحل سپسیس

پزشکان سپسیس را به سه مرحله طبقه بندی می کنند.

سپسیس: سپسیس تهدید کننده زندگی است و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت بیش از حد واکنش نشان دهد. تشخیص سپسیس در مراحل اولیه دشوار است. اما علائم رایجی که در مرحله اول علائم بیماری را نشان می دهند عبارتند از تب بالای 38 درجه سانتیگراد، ضربان قلب سریع بالای 90 ضربه در دقیقه، تنفس سریع بالای 20 نفس در دقیقه، گیجی، بدن درد و باکتری، قارچ یا ویروس که با کشت خون تایید می شود. نتایج.

سپسیس شدید: سپسیس مرحله دوم زمانی تشخیص داده می شود که اختلال عملکرد اندام در نتیجه فشار خون پایین و التهاب در سراسر بدن همراه با علائم دیگر، از جمله ضربان قلب غیر طبیعی یا برون ده قلبی پایین، کاهش برون ده ادرار، تغییرات ناگهانی در وضعیت ذهنی، مشکل در تنفس یا سندرم دیسترس تنفسی حاد، درد غیر معمول، لرز ناشی از هیپوترمی، ضعف شدید، بیهوشی و گیجی.

شوک سپتیک: شوک سپتیک آخرین و خطرناک ترین مرحله سپسیس است. در این مرحله، با وجود مداخلات پزشکی، فشار خون به طور خطرناکی پایین است و سطح لاکتات سرم بالا است. لاکتات یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی توسط بدن برای سوخت رسانی به سلول ها در زمان استرس تولید می شود. وجود آن در مقادیر زیاد معمولا با سپسیس و سندرم پاسخ التهابی شدید همراه است. علائم شوک سپتیک مشابه علائم مرحله دوم است و می تواند باعث آسیب مغزی، نارسایی ریه، قلب و کلیه، قانقاریا و حتی مرگ شود.

آزمایش عفونت خون CRP

آزمایش CRP سطح پروتئین واکنشگر C را در خون اندازه گیری می کند و نشان دهنده عفونت خون در آزمایش است. این پروتئین توسط کبد تولید می شود و در صورت وجود التهاب در بدن افزایش می یابد.

چه سطحی از پروتئین واکنشی C نشان دهنده عفونت خون است؟

CRP بالای 10 میلی گرم در دسی لیتر ممکن است نشان دهنده عفونت خون باشد. اما پزشک شما باید آزمایشات بیشتری انجام دهد تا تأیید کند که علت سطح بالای CRP نتیجه عفونت است.

نمودار تست عفونت خون CRP

حرف آخر

همانطور که در این مقاله گفتیم، اگر عفونت خون منجر به سپسیس شود، می تواند خطرناک باشد. در واقع سپسیس پاسخ بسیار شدید و مخرب سیستم ایمنی بدن به عفونت است. این بیماری سه مرحله دارد و در مرحله آخر (شوک سپتیک) می تواند به شدت خطرناک و کشنده باشد.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید